meny:

FAQ – Spørsmål og svar

Slik reparerer du en ødelagt stålpropell

Hvordan skifte og indekserer tennplugger på Evinrude E-Tec

Slik konserverer du din Evinrude E-TEc påhengsmotor

Securmark av båt og motor

Securmark er et unikt system som langt på vei hindrer tyveri.
Når du skal kjøpe deg en ny båt og motor, anbefaler vi deg på det varmeste å merke disse med Securmark. Dette kan spare deg for mange penger og unødvendige problemer i fremtiden!

page511.jpg

• Norges mest solgte tyverimerkesystem!
• Umulig å fjerne!
• Virker preventivt!
• Lavere forsikring!
• Lavere egenandel!
• Anbefalt av politiet og forsikringselskapene!

PRISER SECURMARK PLUSS – NYMERKING

Pris Antall merker
Utenbordsmotor 1.790,- 3 + 2.500*
Båter inntil 5 meter u/motor 1.990,- 3 + 2.500*
Båt med 1 motor maks 5 meter 2.990,- 6 + 7.500*
Båt med 1 motor over 5 meter 3.290,- 7 + 10.00*

*) Antall graverte merker + antall mikromerker

Tyvene unngår båter og motorer som er merket med Securmark!

Båttyverier er et stort problem i Norge, og hvert år stjeles et stort antall båter og motorer.
De fleste tyverier skjer som regel på det mest ubeleilige tidspunkt – like før, eller i ferien. Heldigvis er det både enkelt og rimelig å redusere risiko!

Tyver foretrekker båter som ikke er merket!

En effektiv tyverisikring er å sørge for at båten er så verdiløs for tyven at han heller tar en annen. Dette oppnår man med Securmark tyverimerking. Merkekoden som påføres en rekke steder på båt og motor er umulig å fjerne. I tillegg registreres alle opplysninger om båt, motor og eier i Securmark sin sentraldatabase. Ved eierskifte er det dermed enkelt å kontrollere eierforholdet og å sjekke om båten er stjålet. På den måten unngår man å kjøpe tyvegods og forhindrer at stjålne båter videreselges.

Du får rabatt på forsikringen! Gjett hvorfor…

De fleste norske forsikringsselskaper gir deg rabatt på forsikringspremien når du har tyverimerket båten din. Det gjør de fordi de vet at båter som er merket med Securmark er mindre tyveriutsatt enn andre båter.

 

MERKING AV NY BÅT

Vi utfører Securmark tyverimerking. Bestiller du båten ferdig merket reduseres risikoen for tyveri allerede fra dag en!

Securmark-merking av eldre båter og motorer

Mange av våre kunder ønsker også at vi skal merke deres eldre båt og motor. Dette er ikke noe problem! Flere og flere skjønner at dette er en god investering.
Ring oss og avtal time for merking!

Bestill merking i dag, så er du klar når sesongen starter !

NYHET: SECURMARK® PLUSS

Med Securmark Pluss får du markedets beste tyverimerking.
Produsenten av Securmark streber hele tiden etter å være i forkant innen tyverimerking. Det innebærer at de bruker mye tid på å utforske forskjellige merkemetoder for å kunne tilfredstille fremtidens økte krav til sikker identifisering av gjenstander.

Produsenten av Securmark har kombinert to merkemetoder, Securmark® Standard og Mighty Dot™ for å skape de unike Securmark® Pluss.

Hva er Securmark® Pluss?

page515.jpg

Mighty Dot teknologien består av mikromerker (ca. 1 mm i diameter) som inneholder Securmark merkekoden og Securmark sin webadresse. Merkene stanses ut fra en mikrofilm og blandes med en spesiell klarlakk for å kunne påføres ved hjelp av trykkluft. Lakken er tilsatt UV reflekterende stoffer som gjør det enkelt å finne merkestedene.

Produsenten har valgt å inkludere hele 10 000 mikromerker i en Securmark Pluss merking
Under normale omstendigheter vil båten identifiseres ved hjelp av den lett lesbare inngraveringen, men dersom forholdene krever det kan merkekoden verifiseres ved å avlese ett av mikromerkene. Alt som skal til for å identifisere din båt eller motor er å finne ett av disse.

Egne Securmark Pluss advarselmerker informerer om at båten er påført 10.000 mikromerker i tillegg til inngraveringen.

Alle ”Securmark Pluss”- forhandlere og politiet har utstyr for å finne og avlese mikromerker.

FORSIKRINGSFORDELER MED SECURMARK BÅTMERKING!
page516.jpg

Forsikringsselskapene har lenge opplevd fordelene med at båtene blir merket med Securmark, derfor gir de fleste rabatt i forsikringen hvis båten er merket. På enkelte båttyper er det også et krav at båt/motor er Securmark-merket for at forsikringsselskapet skal forsikre båten.

Mindre sannsynlighet for at båten stjeles
Forsikringsfordelene alene er ofte nok til at båtkjøpere velger å merke sin båt eller motor, men dette er egentlig bare et ekstra pluss for båteieren.
Den virkelige verdien ligger i at det er mindre sannsynlighet for at båten stjeles. Og det er dette som er hele grunnen til at forsikringsselskapene gir rabatt i forsikringen.

Med mindre sannsynlighet for at båten blir stjålet har forsikringsselskapene færre utbetalinger, derfor kan de gi rabatt på båter og motorer som er merket med Securmark.

Hvor mye rabatt gir forsikringsselskapene?
For å gi deg en pekepinn på hvilke fordeler merkingen gir, har vi under satt opp en oversikt over de rabatter vi kjenner til i de forskjellige forsikringsselskapene * :

page517.jpg
*) Vi tar forbehold om endringer i forsikringsselskapenes vilkår. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap for dine rabatter og priser ved Securmark tyverimerking.

Forsikringsselskapene som nå sidestiller Securmark med RSSR er:

Gjensidige, If, Sparebank1, Terra, Trygg Hansa
Det skal også være mulig hos Vesta, men det vurderes foreløpig i hvert enkelt tilfelle.
I praksis betyr dette at Redningsselskapet ikke lenger er alene om den forsikringspålagte småbåtregistreringen. Dersom du kjøper båt og forsikrer den i et av de nevnte forsikringsselskapene kan du kontakte Securmark for å få tilsendt båtskilt og båtkort.

For å være registrert hos Securmark må båten først være merket med Securmark tyverimerking. Dette gjør vi for deg.

Informasjon om moringer

Moringer er enkle å legge ut, og dette kan enkelt gjøres fra en båt eller jolle.Du kan spare mye på å legge ut moringer selv i forbindelse med bryggeanlegg og båtfortøyninger. Dette er heller ikke så vanskelig og komplisert som mange tror.

Moringene som vi fører er spesiallaget for sitt formål. Moringene brukes til å feste fortøyningsbøyer og brygger til havbunnen. De er konstruert på en slik måte at de graver seg ned i havbunnen (hvis den tillater det) og holder bøya på vannoverflaten fast i riktig posisjon. Legg merke til mothakene (finnene) på moringen. Disse er korrekt dimensjonert og står i optimalt riktig vinkel for å gi moringen et maksimalt godt feste til havbunnen.

Når moringslinen eller kjettingen blir utsatt for drakrefter, vil gripetennene på moringen grave seg ned i sjøbunnen. Ved ytterligere belastning og sjøgang vil den fortsette å grave seg ned i bunnen.Moringstauet (eller kjettingen) festes til bøylen som er sveiset fast i moringen.

Vi leverer moringene i følgende størrelser: 6, 12, 25, 40 og 75 kg.

HVOR STOR MÅ MORINGEN VÆRE?
Vekt på båt eller brygge Størrelse på moringen i stille og beskyttet farvann Størrelse på moringen i værutsatte farvann
0 – 0,5 tonn 25 kg 40 kg
0,6 – 1,0 tonn 40 kg 75 kg
1,1 – 2,0 tonn  75 kg 75 kg
2,1 – 3,0 tonn 75 kg 75 kg + 40 kg
3,1 – 5,0 tonn  |   75 kg 75 kg + 75 kg

Tabellen over er kun en retningslinje og ingen form for garanti for at fortøyningen er korrekt i hvert enkelt tilfelle. Valg av størrelse på moring avhenger blant annet av bunnforholdene.

IKKE SÅ TUNG, OG IKKE SÅ VANSKELIG Å FRAKTE MED SEG SOM DU TROR

Når man tenker på en moring, så tenker mange på oljefat fylt med sement, gamle maskiner eller svære jernkonstruksjoner. Slik trenger det ikke å være og slik skal det heller ikke være.Det er ikke bare vekten i seg selv som sier noe om hvor god og funksjonell en moring er. Like mye som vekten er det moringens fasong og utforming som er viktig.Våre moringer er spesialkonstruert for å holde lav vekt og samtidig være best mulig til sitt formål. Moringene som vi leverer er ikke vanskelig å flytte på og frakte med seg. Fordi de er sirkelrunde er de enkle å trille. En person triller og forflytter en moring uten problemer hvis underlaget tillater det. Hvis man derimot skal ha moringen opp i bilen eller i båten, bør man være 2 mann for å løfte.

DETTE MÅ DU TA HENSYN TIL NÅR DU SKAL LEGGE UT MORING OG FORTØYNINGSBØYE:
  1. Båtens størrelse og tyngde
  2. Hvordan er bunnforholdene der moringen skal ligge?
  3. Er det sand, mudder, stein eller fjell på havbunnen?
  4. Varierer bunnforholdene mye?
  5. Hvor dypt er det der moringen skal legges ut?
  6. Er havbunnen jevnt like dyp i det området der moringen skal ligge, eller er det kløfter, stup og skråninger?
  7. Hvor langt er det til land eller andre båter fra der bøya skal ligge?
  8. Hvordan er vind- og strømforholdene der båten skal ligge?
  9. Skal dette være en permanent moring som skal ligge ute flere år eller skal den ligge ute kun en sesong?
VÅRE RÅD TIL DEG
  1. Når du først skal legge ut en eller flere moringer, gjør jobben ordentlig. Det vil du være glad for på sikt.
  2. Beregn alt du trenger til fortøyningen litt større og mer solid enn det du tror du trenger.
  3. Dimensjoner for større belastninger enn det utstyret normalt blir utsatt for. Det er med andre ord bedre å legge ut en litt for stor moring i stedet for en som er på grensen til å være for liten.
  4. Bruk gode dimensjoner på sjakler, kauser og klemmer.
  5. Velg en bøye i god kvalitet.
  6. Bruk moringstau (line) istedenfor kjetting. Moringstauet korroderer ikke, og har langt lengre levetid enn kjetting.

Hvordan skifte din Mercury propell med Flo-Torq II Hub System

Hvordan ferskvannspyler jeg min Mercury påhengsmotor? (nyere EFI modeller)

Hvor finner jeg modell og serienummeret på min Mercury påhengsmotor?

Hvilken stammelengde på motor krever båten min?

Avstand (høyde) på akterspeilet måles fra toppen av akterspeilet og ned til det laveste punktet på båten. Kjøl skal ikke medregnes dersom båt er utstyrt med dette. Mål er henholdsvis ca. 38 – 42 cm (15 tommer) for (S) kort stamme, og ca 48 – 52 cm (20 tommer) for (L) lang stamme og 63,5 cm (25 tommer) for (XL) ekstra lang stamme, og 76 cm for (30 tommer) for (XXL) ultra lang stamme. Høyde på akterspeil kan variere på forskjellige båtmerker.

Rett over propellen på utenbordsmotorer finnes en horisontal «finne» eller plate som heter antikavitasjonsplate. Denne skal ligge i noenlunde samme høyde som bunn av båt. (evt. litt lavere) for at propell og motor skal få nok vann til fremdrift og kjøling. Med forbehold om avvik på skrogformer og motormodeller som kan avvike fra referansemål. Er man i tvil anbefaler vi at man verifiserer dette med produsent eller forhandler av respektive båtmerke.

 

Veiledning for bruk og vedlikehold av batterier

For at et blybatteri skal fungere på tilfredsstillende måte gjennom hele sin levetid er det viktig at det pleies og vedlikeholdes på riktig måte. Under finnes noen av de viktigste punktene i denne sammenheng.

Valg av batteri:

Velg batteritype etter bruksområde:

Siden ulike typer blybatterier har forskjellige egenskaper, er det viktig å velge et batteri med de egenskapene som passer for ditt behov. Informasjon om riktig valg finner du i brukerhåndboken og i batterileverandørens anbefalinger.

Velg størrelsen på batteribanken etter strømforbruket:

Det er viktig at batteriet er stort nok (har tilstrekkelig med Ah) for å klare de utladningene det utsettes for. Anbefalt maksimal dyputladning vises under punkt 2.4. Dersom batteriet regelmessig utsettes for dypere utladning en det som er anbefalt, forkortes levetiden.

Vedlikehold og bruk:

1. Batterier skal være rene og tørre:

Støv/skitt og fuktighet på batteriet kan medføre krypstrøm og øke sjansen for  selvutladning

2. Kontroller at alle tilkoblinger til batteripolene er godt tilskrudd.

Oksiderte og/eller skitne poler og dårlig festede forbindelser kan medføre spenningsfall, varmeutvikling i tilkoblinger og kabler og til og med skade på polen. Om mulig, kontroller og juster elektrolyttnivået:

De batteritypene som er ”vedlikeholdsfrie” har ingen propper som kan åpnes og behøver ikke å etterfylles med vann. På batterityper som har propper som kan åpnes bør elektrolyttnivået kontolleres med jevne mellomrom (f.eks. en gang pr år). Ved lavt elektrolyttnivå når batteriet er fulladet skal man etterfylle med batterivann til et nivå på ca 5-10 mm over platene. I noen tilfeller finnes det en markering som viser anbefalt nivå. Unngå hyppige dyputladninger!

Under vises hvilke dyputladninger de ulike batterityper regelmessig kan tåle.

Få dyputladninger skader ikke, forutsatt at batteriet snarest lades opp igjen og ikke blir stående i mer eller mindre utladet stand.

Startbatterier kan lades ut til ca 75% av kapasitet gjenstår.

Marine & fritidsbatterier kan lades ut til ca 50% av kapasitet gjenstår.

Gel & AGM batterier kan lades ut til ca 30 % av kapasitet gjenstår.

3. Lad alltid batteriet snarest etter en utladning

La aldri batteriet stå utladet da det risikerer å få permanente skader pga sulfatering. Utladede batterier skal derfor alltid lades snarest mulig.

En enkel måte å bestemme batteriets ladetilstand på er å måle batterispenningen når batteriet er ubelastet. Hvis hvilespenningen går under 12,4V må batteriet lades omgående.

 

Et fulladet batteri har en hvilespenning på minst 12,6V.

Et halvladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,2V.

Et helt utladet batteri har en hvilespenning på ca 12,0V.

Riktig ladespenning er 14,4±0,1V ved en omgivelsestemperatur på +25°

Ladespenning må økes med 0,3V for hver 10°C temperaturen senkes under +25°C

Vedlikeholdslading skal skje ved 13,8±0.1V og økes tilsvarende ved lavere temp.

Batterier som ikke brukes kan holdes fulladet ved å  bruke vedlikeholdslading. Spenningen bør være 13.8±0.1 V. Både for høy og lav spenning forkorter levetiden

Oppbevaring:

1. I båter som lagres på land skal forbruksbatterier kobles fra.

I båter som lagres på sjø med el.lensepumpe, må batteriene vedlikehold lades.

Små krypstrømmer kan på kort tid lade ut batteriet.

Feks. en krypstrøm på 40 mA lader ut 1 Ah pr døgn, det tilsvarer 30 Ah pr måned!

2. Hold batteriet oppladet:

Oppladede batterier er en forutsetning for lang levetid og sikker funksjon.

For å holde batteriet tilfredsstillende ladet under lagring kan det enten lagres med vedlikeholdslading (se punkt. 2.6) eller lagres frakoblet og så lades senest når hvilespenningen er på 12,4V.

3. Batterier skal lagres tørt og svalt, men frostfritt (et full ladet batteri tåler frost).

Behovet for oppladning minsker når batteriet lagres svalt. Selvutladningen halveres om temperaturen synker med 10ºC og  fordobles om temperaturen stiger med 10ºC.

Slik utfører du en 100 timer service med vinterkonservering av din Mercury 4-takt påhengsmotor

Dette er en step by step guide for å utføre 100 timer service på bærbare Mercury 4-takt påhengsmotorer for hands-on “gjør det selv” vedlikehold av din påhengsmotor.

Det er 5 deler med en indeks på starten av hver del.

Hvordan benytter jeg tilt og transportstøttefunksjon på min Mercury F 8 – 9.9 4-takt påhengsmotor

Kan jeg benytte kredittkort i deres butikk?

Ja, vi tar de mest vanlige kredittkortene (ikke American Express). Dersom du benytter et kredittkort på beløp som overstiger kr. 5.000,- vil et gebyr på 2% av kjøpesum legges til på totalbeløpet.

Tilbyr dere finansiering eller betalingsutsettelse?

Ja, vi tilbyr begge deler 🙂 Klikk deg inn på Link til finansiering for mer informasjon om dette.

Batteriet er tomt for strøm

I batteriet pågår det alltid en viss kjemisk aktivitet som innebærer at de utlades av seg selv. Dette kalles selvutlading og har vanligvis ikke noe å si fordi aktiviteten i et friskt batteri er så lavt at det ikke merkes. Unntaket er hvis batteriet står ubrukt i lengre tid (selvutlading), komponenter som er permanent tilkoplet batteri utenom hovedstrømbryter (eksempelvis el. lensepumpe, alarmsystem, lanterner, sensorer, etc) eller dersom hovedstrømbryter i båt ikke er frakoplet.

Ved lite bruk av båt i sesong eller f.eks. vinterlagring av batterier som kun brukes om sommeren vil selvutladingen merkes. Man bør derfor kontrollere batteriets tilstand med jevne mellomrom og lade det hvis spenningen synker til under 12,5 V. I ytterste konsekvens kan dette medføre at batteriet selvutlader seg helt ut, noe som i visse tilfeller kan medføre at batteri eller celler kortslutter og som kan medfører at batteri blir defekt. Husk også at man må påberegne lengre tid for lading dersom det er kaldt. Dette fordi batteriet får en høyere motspenning ved lavere temperaturer.

Påhengsmotoren starter ikke

Har du sjekket følgende?

  • Er dødmansknappen på «RUN/ON» eller er dødmanssnor/klype påsatt hvis du har en slik løsning?
  • Står motoren i fri? Prøv å lirke litt på girspaken. Mange motorer har en sensor som gjør at motor ikke kan startes når den står i gir.
  • Er det strøm på batteriet? Les egen «spørsmål og svar kategori vedrørende batterier/selvutladning»
  • Er hovedstrømmen på? Ofte er dette merket med grønn farge for «på» og rødt for «av» på en hovedstrømbryter.
  • Er bensinkranen på (gjelder mindre motorer)?
  • Er luftingen på bensintanken åpen (gjelder mindre motorer)?
  • Har du pumpet bensin opp til motor (bensinblære)?
  • Er det mulig at du har fått vann i drivstoff eller drivstofftank?
  • Er batteriet tilkoblet? Se over polsko på batteriet +/-.

Vi håper at dette har hjulpet deg. Vennligst ta kontakt med vårt servicesenter dersom du fortsatt opplever problemer med noen av våre produkter på: service@bakken-motor.no

 

Kan jeg trimme min Mercury eller Suzuki 9.9 4-takt påhengsmotor?

Ja, man kan enkelt oppgradere de nye sport modellene fra Mercury og Suzuki. Mercury 10 Viking XS kan meget enkelt oppgraderes til 15 hk ytelse. Dersom man ønsker 20 hk ytelse så må i tillegg forgasser skiftes ut. Suzuki DF 9.9 Sport (EFI) kan også enkelt oppgraderes til 15 hk ytelse ved å skifte en “restrictor” på innsug. Ønsker man 20 hk ytelse på denne  modellen, så må motorens ECM (hjerne) skiftes ut i tillegg til ny restrictor. Et skifte av propell er i visse tilfeller nødvendig for å få rett turtall på motor eller for å unngå at motor går i turtallsperre.

Send generell forespørsel

Dersom du ønsker mer informasjon eller et pristilbud på noen av våre produkter, send oss en henvendelse her.