Send oss en prisforespørsel på dette produktet, så lover vi å komme raskt tilbake til deg!
Grand – Korrekt LUFTTRYKK i pontonger.
Korrekt lufttrykk er minimum 150 mbar / 2,2 PSI!
MEN;
- Luften utvider seg med temperaturøkning (4 mbar per grad Celcius)
- 170 mbar er i nedre del av riktig lufttrykk
- På step-ends bør ikke trykket overskride 300 mbar.
Hvor mye er 150 mbar?
«Maks trykk av hva man klarer med fotpumpen», tuben kjennes hard ut og gir minimalt etter når man presser på den.
Trykk under 130-140 mbar, kan og vil skade pontong.
Eksempel:
Tube har 150 mbar på dagen, det er 20°C i skyggen og solen står rett på sort tube. Lufttemp inne i tuben er derfor 35°C. Båten kjøres hjem om kvelden, det er nå 15°C og ingen sol. Temperatur på luft inne i tube = 15°C.
Differanse: 35°C – 15°C = 20°C * 4 mbar = 80 mbar
Trykk tube: 150 mbar – 80 mbar = 70 mbar
Som vi ser i forrige eksempel, har denne tuben ALTFOR lite trykk.
Dette kan/vil resultere i følgende:
- Delaminering av duk/endekon akter (hastigheter >30 knop).
- Baugstep plate kan gå i stykker ved belastning, da den ikke får nødvendig support fra tuben.
- Dårlige kjøreegenskaper og fare for MOB pga. myk tube.
Hvordan løse dette?
Tuben pumpes opp til maks trykk med fotpumpe, dette gjøres på kvelden/overskyet/kald dag. På denne måte vil tuben ikke gå så mye under 150 mbar, men heller over når det er varmt.
- Flere pontonger er nå utstyrt med overtrykksventil, noe som forhindrer skade på step-ends (som også er forsterket).
- Gamle step-ends kunne deformeres på ca 350-400 mbar.
- Husk alltid å etterfylle kammere med overtrykksventil først.
- PVC tuben tåler 1000-1200 mbar før den ryker!
- Bruk en trykkmåler dersom du er usikker.
Zodiac PRO 5.5 – 6.5 – 7 RIB
MERK: Det er normalt at det forekommer en lett lekkasje før ventilproppen skrus til.
Bare propper gir avsluttende tetthet.
II -5-TRYKK
Tuben har 5 kamre. Hvert kammer skal ha et trykk på 240 mb / 3,4 PSI.
Dette er tubens driftstrykk.
Temperaturen i luft eller Omgivelsestemperatur Innvendig trykk i tuben
vann virker proporsjonalt inn på + 1°C + 4 mb / 0,06 PSI
det innvendige trykknivået i tuben. – 1°C – 4 mb / 0,06 PSI
Det er derfor viktig å foregripe.
Kontroller og juster trykket i de oppblåsbare kamrene (ved å blåse opp eller slippe ut luft alt etter hva som gjelder) ut fra temperaturvariasjonene (særlig når temperaturvariasjonene er store mellom morgen og kveld i spesielt varme regioner og tuben ikke er i kontakt med vannet), og kontroller at trykket ikke avviker fra det anbefalte området (fra 220 til 270 mb).
RISIKO FOR UNDERTRYKK
Eksempel:
Båten ligger i sterk sol på strand (temperatur = 50°C) og har anbefalt trykk (240 mb/3,4 PSI). Når du setter den på vann (temperatur = 20°C), vil temperaturen og det innvendige trykket i de oppblåsbare kamrene synke samtidig (ned til 120 mb), og du må da BLÅSE OPP IGJEN helt til du har fått dekket millibarene som ble tapt grunnet temperaturforskjellen mellom luften og vannet.
Det er også normalt at det forekommer en trykksenkning på slutten av dagen når utendørstemperaturen synker.
FARE for OVERTRYKK:
Eksempel:
Båten er oppblåst til anbefalt trykk (240 mb / 3,4 PSI) ved dagens begynnelse eller slutt (lav utendørs temperatur = 10°C). Senere på dagen ligger båten på stranden i sterk sol eller på dekket til en yacht (temperatur = 50°C). Den innvendige temperaturen til de oppblåsbare kamrene kan da stige opptil 70°C (særlig hvis tubene er mørkfarget), noe som medfører at starttrykket dobles (480 mb). DU MÅ DA SLIPPE UT LUFT for å gå tilbake til anbefalt trykk.
OBS!!!
Hvis båten er for sterkt oppblåst, belaster trykket den oppblåsbare strukturen unormalt mye og dette kan medføre brudd på enheten.