meny:

Tips for utbedring av småskader på Polyetylen (rotasjonstøpte båter)

Beskrivelseprislister

Polyetylen er et helt fantastisk termoplast materiale, og det er det faktum at det er en termoplast gjør det også enkelt å reparere. En annen super egenskap er selvfølgelig at båten er gjennomfarget hele veien i samme materiale, som også bidrar til enklere reparasjon. Båtene er ekstremt slagfaste og slitesterke med minimalt av vedlikehold, og skulle man få en skade så er båten relativt enkel å reparere. Man følger rett og slett punktene under og man kan kjøpe sveisetråd i korrekt farge av oss på fabrikken.

Reparasjon av hull/sprekker, generell fremgangsmåte:

  1. Ved sprekk; bor et hull i hver ende av sprekken/skaden, slik at man får stoppet sprekken fra å bli lenger.
  2. Slip/fres kantene av skaden eller hullet, slik at man får frem frisk plast. Man ønsker å lage en skrå kant på plasten, slik at det blir et v-spor som man skal fylle med reparasjonsplast igjen senere. Ved runde hull er en forsenker et fint verktøy til dette.
  3. Varm opp området med varmluftpistol, eller enda mer ideelt, en gass-flamme helt til plasten nærmer seg blank/flytende (dette for å brenne av urenheter i plasten og skape vedheft)
  4. Begynn umiddelbart mens området er varmt, å smelte inn reparasjonsplast ned i v-sporet. Til dette brukes det enten en sveisepistol med 4mm dyse (en del rørleggere har dette og man kan sikkert leie også), alternativt benyttes en kraftig loddebolt (over 100W styrke, helst 150W). Smelt i litt for mye reparasjonsmateriale, som etter at det har kjølnet slipes bort. Vi og andre som arbeider mye med dette har sveisepistoler med automatisk mating av tråd.
  5. For å få skaden så usynlig som mulig, slip med finere og finere papir, og benytt enten litt rubbing pasta eller varmluftpistol på slutten, for å jevne det mest mulig ut. Vi bruker en liten elektrisk Mirka elektrisk slipemaskin og papirene 120, 240, 360, 500, 1000 og 2000. Mellom 1000 og 2000, varmer vi hele det sveisede området slikt at det blir blankt igjen og demper glansen igjen med 2000 pusseklut. Helt usynlig, greier du nok ikke å gjøre det, men med litt trening er det fullt mulig å få dette nesten usynlig.

 

Ved småmerker som for eksempel etter opplagspresenninger eller blafrende plast under åpen transport kan siste steg, dvs. å gå over med 2000 pusseklut gjenskape opprinnelig finish. Dette er sluttfinishen i formen og gir således samme tekstur som en ny båt.

Send generell forespørsel

Dersom du ønsker mer informasjon eller et pristilbud på noen av våre produkter, send oss en henvendelse her.

image image image image