meny:

FAQ – Spørsmål og svar

Følgende punkter dekkes ikke av garanti/reklamasjonsansvar:
  • Normal slitasje
  • Umyndig eller feil bruk
  • Feil bruk av vaske- og/eller rensemidler
  • Bruk av uoriginale deler
  • Uhell, uvær eller andre ytre påvirkninger
  • Reparasjoner og ettermontering utført av uautoriserte forhandlere
  • Krav om dekning av ikke godkjente kostnader utført av ekstern 3 part
  • Uaktsom transport/lagring/håndtering
  • Mangelfullt vedlikehold og service
  • Ikke reklamert i tide ift reklamasjonsfristene

Informasjon vedrørende E10 Etanolholdig bensin og Quicksilver drivstofftilsetninger

E10 Etanolholdig bensin og Quicksilver drivstofftilsetninger

Kjære kunde,

Med overgang til ny bensinstandard, 95 oktan E10, kommer det mye spørsmål rundt dette.

Mercurymotorer produsert fra 1996 og nyere modeller er godkjent for bruk av E10.

 

Der utfordringen nok vil være størst er ved at E10 bensin med høyere andel av Etanol raskere trekker til seg vann/kondens og mister kvalitet og oktan. Dette kan føre til driftsproblemer og korrosjon i for eksempel forgassere og innsprøytningsdyser.

 

Det vil derfor være en stor fordel å benytte drivstofftilsetninger som hjelper å opprettholde drivstoffkvaliteten gjennom sesongen og ved vinterlagring av båt/motor.

 

Du kan bestille de anbefalte drivstofftilsetninger fra Quicksilver som hjelper å opprettholde drivstoffkvaliteten ved å klikke på linkene til vår nettbutikk nedenfor.

 

Med vennlig hilsen,

Crew BakkenMotor

 

Derfor kan rustfritt stål ruste

Hvorfor heter det rustfritt stål? Flere av oss har nok opplevd at en kjøkkenkniv eller annet utstyr av rustfritt stål likevel har rustet. Les videre om hva rustfritt stål er – og hva som kan forårsake at det ruster!

Hva er rustfritt stål?

Rustfritt stål er korrosjonsbestandig stål som er tilsatt krom og noen ganger også nikkel. Når stålet blir tilsatt minst 10,5% krom dannes en tynn beskyttende hinne som gjør stålet motstandsdyktig mot rust.

Det finnes ulike typer rustfritt stål avhengig av bruk, så det er viktig å bruke riktig type for lengst mulig levetid på stålet. For å gjøre stål syrefast for eksempel, tilsettes ofte nikkel eller andre metaller. Dette er stål som ofte kommer i kontakt med kjemiske stoffer og syrer, som enkelte skruer og muttere, bestikk også videre.

Hvorfor ruster rustfritt stål?

At rustfritt stål ikke kan ruste er en vanlig misoppfatning, men den er slett ikke så vanskelig å forstå. Betegnelsen “rustfritt stål” (stainless steel på engelsk) er veldig misvisende, en bedre betegnelse hadde kanskje vært “rustbeskyttet stål”.

Rust oppstår som følge av en kjemisk forbindelse av jern og oksygen, og om stålet ikke er ekstra beskyttet vil det svekkes etter hvert som oksygenet trenger lenger og lenger inn. I verste fall kan stålet blir så porøst og gjennomrustet at det dannes hull i det.

Rustfritt stål har en langt høyere motstandskraft mot korrosjon enn annet stål, men likevel er det flere ting som kan svekke rustbeskyttelsen og føre til at stålet likevel ruster. Om stålet utsettes for skiftende vær og vind, klor eller saltholdig vanndamp for eksempel vil stålet kunne ruste relativt raskt.

Salt er en av de største fiendene når det gjelder å bevare rustbeskyttelsen. Har du utstyr som benyttes i forbindelse med saltvann for eksempel er det viktig at stålet som brukes har blitt tilsatt en god mengde molybden for økt holdbarhet.

Selvreparerende egenskaper

Interessant nok kan rustfritt stål til en viss grad reparere seg selv. Når stålet er skadet vil det underliggende eksponerte stålet gjøre bruk av syren i luften, for delvis å reparere skadene ved å bygge et nytt beskyttende lag. Det er kromet som gjør at dette er mulig, og som danner en beskyttende hinne når det kommer i kontakt med luft.

Vedlikehold

For å få rustfritt stål til å vare lengst mulig er det absolutt ting du kan gjøre for å hjelpe til. Å holde stålet rent og tørt hvor det er mulig gjør underverker. Stål kan også settes inn med syrefri olje, dette gjøres for eksempel særlig på biler.

Det finnes svært mange ulike typer rustfritt stål, det er derfor viktig å kontrollere at produktet du kjøper er tilpasset ønsket bruk, slik at du ikke opplever rustdannelse.

Slik finner du kjennetegn/serienummer for delebestilling til din påhengsmotor, båt eller tilhenger

Har dere Vipps i butikk?

Vårt Vipps nr er 664339 og kan benyttes ved henting av varer og bestilling i butikk.

 

Slik oppgraderer du Mercury F 10 EFI påhengsmotor til 15 eller 20 hk ytelse

Slik oppgraderer du Mercury F 10 EFI påhengsmotor til 15 eller 20 hk ytelse.

En kjapp «how to» guide fra Bakken Motor 🙂

10-15 HK: Ta av motordekselet og se på styrbord side av motorblokka.

– Trenger ikke noe annet enn en 10 mm skralle (gratis oppgradering).
– Se bildet i vedlegget for å se hvilke bolter som må løsnes litt (bruk 10 mm skralle).
– Disse 2 boltene holder en metallbrakett som er designet for å stoppe gasspådraget (i en 10 HK motor).
– Løsne boltene såpass at du enkelt kan dra opp braketten (trengs ikke skrus helt ut).
– Skru boltene tilbake på plass når braketten er av.

Gasspådraget vil nå gå lenger enn vanlig, og motor er nå en 15 HK.

 

15-20 HK: Dette kan du gjøre selv, men vi anbefaler å ta det på verksted (for garantien sin del).

– Kjøp ny 20 Hk ECU
– Du trenger da sannsynligvis større propell (10/11 tommer), fordi turtallet vil øke (dette avhenger av turtallet du får på båten)
– For å komme til ECU, så må sidedekselet av + 2 kabelstrips + skruer på ECU holderen – ligger godt synlig bak/under pluggene. Koble ut og sett inn ny ECU. Se bildet i vedlegg.
– Nå som motoren er oppgradert til 20 HK, så må du sørge for at motoren ikke kveles grunnet for lite luft (VIKTIG – se under).
– Plastikkdekselet må da tas av, platen (restriktor) sitter på innsiden av enden til innsug (se nr. 18 på bildet under). Monter alt på plass igjen, så er du ferdig.

 

Da har du en ferdig oppgradert 20 HK (med tilpasset propell om det trengs).

Tips for utbedring av småskader på Polyetylen (rotasjonstøpte båter)

Polyetylen er et helt fantastisk termoplast materiale, og det er det faktum at det er en termoplast gjør det også enkelt å reparere. En annen super egenskap er selvfølgelig at båten er gjennomfarget hele veien i samme materiale, som også bidrar til enklere reparasjon. Båtene er ekstremt slagfaste og slitesterke med minimalt av vedlikehold, og skulle man få en skade så er båten relativt enkel å reparere. Man følger rett og slett punktene under og man kan kjøpe sveisetråd i korrekt farge av oss på fabrikken.

Reparasjon av hull/sprekker, generell fremgangsmåte:

  1. Ved sprekk; bor et hull i hver ende av sprekken/skaden, slik at man får stoppet sprekken fra å bli lenger.
  2. Slip/fres kantene av skaden eller hullet, slik at man får frem frisk plast. Man ønsker å lage en skrå kant på plasten, slik at det blir et v-spor som man skal fylle med reparasjonsplast igjen senere. Ved runde hull er en forsenker et fint verktøy til dette.
  3. Varm opp området med varmluftpistol, eller enda mer ideelt, en gass-flamme helt til plasten nærmer seg blank/flytende (dette for å brenne av urenheter i plasten og skape vedheft)
  4. Begynn umiddelbart mens området er varmt, å smelte inn reparasjonsplast ned i v-sporet. Til dette brukes det enten en sveisepistol med 4mm dyse (en del rørleggere har dette og man kan sikkert leie også), alternativt benyttes en kraftig loddebolt (over 100W styrke, helst 150W). Smelt i litt for mye reparasjonsmateriale, som etter at det har kjølnet slipes bort. Vi og andre som arbeider mye med dette har sveisepistoler med automatisk mating av tråd.
  5. For å få skaden så usynlig som mulig, slip med finere og finere papir, og benytt enten litt rubbing pasta eller varmluftpistol på slutten, for å jevne det mest mulig ut. Vi bruker en liten elektrisk Mirka elektrisk slipemaskin og papirene 120, 240, 360, 500, 1000 og 2000. Mellom 1000 og 2000, varmer vi hele det sveisede området slikt at det blir blankt igjen og demper glansen igjen med 2000 pusseklut. Helt usynlig, greier du nok ikke å gjøre det, men med litt trening er det fullt mulig å få dette nesten usynlig.

 

Ved småmerker som for eksempel etter opplagspresenninger eller blafrende plast under åpen transport kan siste steg, dvs. å gå over med 2000 pusseklut gjenskape opprinnelig finish. Dette er sluttfinishen i formen og gir således samme tekstur som en ny båt.

Korrekt lufttrykk i pontonger

Grand – Korrekt LUFTTRYKK i pontonger.

Korrekt lufttrykk er minimum 150 mbar / 2,2 PSI!

MEN;

  • Luften utvider seg med temperaturøkning (4 mbar per grad Celcius)
  • 170 mbar er i nedre del av riktig lufttrykk
  • På step-ends bør ikke trykket overskride 300 mbar.

Hvor mye er 150 mbar?

«Maks trykk av hva man klarer med fotpumpen», tuben kjennes hard ut og gir minimalt etter når man presser på den.

Trykk under 130-140 mbar, kan og vil skade pontong.

Eksempel:

Tube har 150 mbar på dagen, det er 20°C i skyggen og solen står rett på sort tube. Lufttemp inne i tuben er derfor 35°C. Båten kjøres hjem om kvelden, det er nå 15°C og ingen sol. Temperatur på luft inne i tube = 15°C.

Differanse: 35°C – 15°C = 20°C * 4 mbar = 80 mbar
Trykk tube: 150 mbar – 80 mbar = 70 mbar

Som vi ser i forrige eksempel, har denne tuben ALTFOR lite trykk.

Dette kan/vil resultere i følgende:

  • Delaminering av duk/endekon akter (hastigheter >30 knop).
  • Baugstep plate kan gå i stykker ved belastning, da den ikke får nødvendig support fra tuben.
  • Dårlige kjøreegenskaper og fare for MOB pga. myk tube.

Hvordan løse dette?

Tuben pumpes opp til maks trykk med fotpumpe, dette gjøres på kvelden/overskyet/kald dag. På denne måte vil tuben ikke gå så mye under 150 mbar, men heller over når det er varmt.

  • Flere pontonger er nå utstyrt med overtrykksventil, noe som forhindrer skade på step-ends (som også er forsterket).
  • Gamle step-ends kunne deformeres på ca 350-400 mbar.
  • Husk alltid å etterfylle kammere med overtrykksventil først.
  • PVC tuben tåler 1000-1200 mbar før den ryker!
  • Bruk en trykkmåler dersom du er usikker.

 

 

Zodiac PRO 5.5 – 6.5 – 7 RIB

MERK: Det er normalt at det forekommer en lett lekkasje før ventilproppen skrus til.
Bare propper gir avsluttende tetthet.

II -5-TRYKK
Tuben har 5 kamre. Hvert kammer skal ha et trykk på 240 mb / 3,4 PSI.

Dette er tubens driftstrykk.

Temperaturen i luft eller Omgivelsestemperatur Innvendig trykk i tuben
vann virker proporsjonalt inn på + 1°C + 4 mb / 0,06 PSI
det innvendige trykknivået i tuben. – 1°C – 4 mb / 0,06 PSI

Det er derfor viktig å foregripe.
Kontroller og juster trykket i de oppblåsbare kamrene (ved å blåse opp eller slippe ut luft alt etter hva som gjelder) ut fra temperaturvariasjonene (særlig når temperaturvariasjonene er store mellom morgen og kveld i spesielt varme regioner og tuben ikke er i kontakt med vannet), og kontroller at trykket ikke avviker fra det anbefalte området (fra 220 til 270 mb).

RISIKO FOR UNDERTRYKK

Eksempel:
Båten ligger i sterk sol på strand (temperatur = 50°C) og har anbefalt trykk (240 mb/3,4 PSI). Når du setter den på vann (temperatur = 20°C), vil temperaturen og det innvendige trykket i de oppblåsbare kamrene synke samtidig (ned til 120 mb), og du må da BLÅSE OPP IGJEN helt til du har fått dekket millibarene som ble tapt grunnet temperaturforskjellen mellom luften og vannet.

Det er også normalt at det forekommer en trykksenkning på slutten av dagen når utendørstemperaturen synker.

FARE for OVERTRYKK:

Eksempel:
Båten er oppblåst til anbefalt trykk (240 mb / 3,4 PSI) ved dagens begynnelse eller slutt (lav utendørs temperatur = 10°C). Senere på dagen ligger båten på stranden i sterk sol eller på dekket til en yacht (temperatur = 50°C). Den innvendige temperaturen til de oppblåsbare kamrene kan da stige opptil 70°C (særlig hvis tubene er mørkfarget), noe som medfører at starttrykket dobles (480 mb). DU MÅ DA SLIPPE UT LUFT for å gå tilbake til anbefalt trykk.

OBS!!!
Hvis båten er for sterkt oppblåst, belaster trykket den oppblåsbare strukturen unormalt mye og dette kan medføre brudd på enheten.

Nyttelast tilhenger

Nyttelast tilhenger

På vognkortet til hengeren fremgår det hvor stor nyttelasten er.
Vi fraråder overlasting av tilhenger på det sterkeste, da kjøresikkerheten blir betydelig nedsatt. Dessuten kan overlasting medføre skader på dekk, aksler og chassis. Overlast medfører også bortfall av reklamasjonsrett og er i tillegg ulovlig.

Eksempel på overlessing av tilhenger:

En henger med en nyttelast på 325 kg og planmål 2,05 x 1,30 x 0,40 m, gir et romfang på ca. 1,0 m3. Fylles denne med sand blir lasten ca. 1700 kg.

Tilbehør

Vi vil gjøre oppmerksom på Brenderups store tilbehørsprogram, for eksempel nesehjul, støtteben, flat og høy presenning, ekstrasider, låselig lokk og plast- eller glassfiberlokk.
Alt originalt tilbehør er naturligvis av samme høye kvalitet som din Brenderup tilhenger.

Førerkortregler tilhengere

Førerkortregler tilhengere

KLASSE B:

Har du førerkort klasse B kan samlet tillatt totalvekt av bil + tilhenger ikke være over 3500 kg. Blir den samlede totalvekten av bil + tilhenger over 3500 kg, kan tilhengerens tillatte totalvekt ikke være over 750 kg.
Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke være over bilens egenvekt eller den maks tillatte tilhengervekt som bilen har lov å trekke i henhold til bilens vognkort, Kontroller vektene i vognkortene for bil og tilhenger.

KLASSE BE:

Har du førerkort klasse BE kan du kjøre bil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg.
Tilhengerens aktuelle totalvekt må ikke være større enn det bilen har lov å trekke i henhold til bilens vognkort. (aktuell totalvekt=det tilhenger med last veier i øyeblikket)

KLASSE C1:

Har du førerkort klasse C1, kan du etter bil klasse C1 trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg.

KLASSE C1E:

Har du førerkort klasse C1E, kan du kjøre bil klasse C1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 7500 kg. Bilens og tilhengerens samlede tillatte totalvekt må ikke overstige 12000 kg, og tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt.

Tast inn registrerings- eller understellsnummer i tilhengerkalkulator for å få informasjon om bil og tilhenger:

Tilhengerkalkulator

Dekktrykk Brenderup tilhengere

Dekktrykk Brenderup tilhengere

HUSK Å KONTROLLERE DEKKTRYKK FØR DU KJØRER

En tilhenger blir i noen tilfeller bare brukt noen få ganger i året. Derfor er det viktig å kontrollere dekktrykket før du drar av gårde, slik hindrer du slitasje på dekk og trafikksikkerheten bevares.

I tabellen under finner du det korrekte dekktrykket for den dekkstørrelse din henger er montert med:

Hvis tilhengeren skal oppbevares på ubestemt eller i lengre tid, anbefaler vi at hengeren “klosses opp”. Dette vil sikre at du ikke får “bulete” dekk.
Hjulboltenes tilspenningsmoment bør være 110-120 Nm. (11-12 kgm)

 

Koblingsskjema 7-Polet tilhengerkontakt DIN1724

Koblingsskjema 7-Polet tilhengerkontakt DIN1724

Husk at du IKKE må trekke i kabelen når du kobler fra, men alltid skal ta tak i støpselet. Har du likevel vært uheldig, er det hjelp å få under:

For å bevare trafikksikkerheten er det selvfølgelig svært viktig at tilhengerens lys og lykter fungerer korrekt når den er koblet på bilen.

Derfor skal du alltid kontrollere at alt lys virker før du kjører. Få evt. hjelp av en medpassasjer for å sjekke at lampene lyser når du tråkker på bremsen osv. Prøv også gjerne flere funksjoner samtidig (for eksempel blinklys og stopplys). Dette vil avsløre en evt. dårlig kontakt i det elektriske systemet.

(Disse opplysningene står for øvrig også i brukerhåndboken)

Koblingsskjema på 13-polet tilhengerkontakt DIN 72570

Koblingsskjema på 13-polet tilhengerkontakt DIN 72570

Husk at du IKKE må trekke i kabelen når du kobler fra, men alltid skal ta tak i støpselet. Har du likevel vært uheldig, er det hjelp å få under:

 

For å bevare trafikksikkerheten er det selvfølgelig svært viktig at tilhengerens lys og lykter fungerer korrekt når den er koblet på bilen.

Derfor skal du alltid kontrollere at alt lys virker før du kjører. Få evt. hjelp av en medpassasjer for å sjekke at lampene lyser når du tråkker på bremsen osv. Prøv også gjerne flere funksjoner samtidig (for eksempel blinklys og stopplys). Dette vil avsløre en evt. dårlig kontakt i det elektriske systemet.

(Disse opplysningene står for øvrig også i brukerhåndboken)

Slik reparerer du en ødelagt stålpropell

Securmark av båt og motor

Securmark er et unikt system som langt på vei hindrer tyveri.
Når du skal kjøpe deg en ny båt og motor, anbefaler vi deg på det varmeste å merke disse med Securmark. Dette kan spare deg for mange penger og unødvendige problemer i fremtiden!

page511.jpg

• Norges mest solgte tyverimerkesystem!
• Umulig å fjerne!
• Virker preventivt!
• Lavere forsikring!
• Lavere egenandel!
• Anbefalt av politiet og forsikringselskapene!

PRISER SECURMARK PLUSS – NYMERKING

Pris Antall merker
Utenbordsmotor 1.790,- 3 + 2.500*
Båter inntil 5 meter u/motor 1.990,- 3 + 2.500*
Båt med 1 motor maks 5 meter 2.990,- 6 + 7.500*
Båt med 1 motor over 5 meter 3.290,- 7 + 10.00*

*) Antall graverte merker + antall mikromerker

Tyvene unngår båter og motorer som er merket med Securmark!

Båttyverier er et stort problem i Norge, og hvert år stjeles et stort antall båter og motorer.
De fleste tyverier skjer som regel på det mest ubeleilige tidspunkt – like før, eller i ferien. Heldigvis er det både enkelt og rimelig å redusere risiko!

Tyver foretrekker båter som ikke er merket!

En effektiv tyverisikring er å sørge for at båten er så verdiløs for tyven at han heller tar en annen. Dette oppnår man med Securmark tyverimerking. Merkekoden som påføres en rekke steder på båt og motor er umulig å fjerne. I tillegg registreres alle opplysninger om båt, motor og eier i Securmark sin sentraldatabase. Ved eierskifte er det dermed enkelt å kontrollere eierforholdet og å sjekke om båten er stjålet. På den måten unngår man å kjøpe tyvegods og forhindrer at stjålne båter videreselges.

Du får rabatt på forsikringen! Gjett hvorfor…

De fleste norske forsikringsselskaper gir deg rabatt på forsikringspremien når du har tyverimerket båten din. Det gjør de fordi de vet at båter som er merket med Securmark er mindre tyveriutsatt enn andre båter.

 

MERKING AV NY BÅT

Vi utfører Securmark tyverimerking. Bestiller du båten ferdig merket reduseres risikoen for tyveri allerede fra dag en!

Securmark-merking av eldre båter og motorer

Mange av våre kunder ønsker også at vi skal merke deres eldre båt og motor. Dette er ikke noe problem! Flere og flere skjønner at dette er en god investering.
Ring oss og avtal time for merking!

Bestill merking i dag, så er du klar når sesongen starter !

NYHET: SECURMARK® PLUSS

Med Securmark Pluss får du markedets beste tyverimerking.
Produsenten av Securmark streber hele tiden etter å være i forkant innen tyverimerking. Det innebærer at de bruker mye tid på å utforske forskjellige merkemetoder for å kunne tilfredstille fremtidens økte krav til sikker identifisering av gjenstander.

Produsenten av Securmark har kombinert to merkemetoder, Securmark® Standard og Mighty Dot™ for å skape de unike Securmark® Pluss.

Hva er Securmark® Pluss?

page515.jpg

Mighty Dot teknologien består av mikromerker (ca. 1 mm i diameter) som inneholder Securmark merkekoden og Securmark sin webadresse. Merkene stanses ut fra en mikrofilm og blandes med en spesiell klarlakk for å kunne påføres ved hjelp av trykkluft. Lakken er tilsatt UV reflekterende stoffer som gjør det enkelt å finne merkestedene.

Produsenten har valgt å inkludere hele 10 000 mikromerker i en Securmark Pluss merking
Under normale omstendigheter vil båten identifiseres ved hjelp av den lett lesbare inngraveringen, men dersom forholdene krever det kan merkekoden verifiseres ved å avlese ett av mikromerkene. Alt som skal til for å identifisere din båt eller motor er å finne ett av disse.

Egne Securmark Pluss advarselmerker informerer om at båten er påført 10.000 mikromerker i tillegg til inngraveringen.

Alle ”Securmark Pluss”- forhandlere og politiet har utstyr for å finne og avlese mikromerker.

FORSIKRINGSFORDELER MED SECURMARK BÅTMERKING!
page516.jpg

Forsikringsselskapene har lenge opplevd fordelene med at båtene blir merket med Securmark, derfor gir de fleste rabatt i forsikringen hvis båten er merket. På enkelte båttyper er det også et krav at båt/motor er Securmark-merket for at forsikringsselskapet skal forsikre båten.

Mindre sannsynlighet for at båten stjeles
Forsikringsfordelene alene er ofte nok til at båtkjøpere velger å merke sin båt eller motor, men dette er egentlig bare et ekstra pluss for båteieren.
Den virkelige verdien ligger i at det er mindre sannsynlighet for at båten stjeles. Og det er dette som er hele grunnen til at forsikringsselskapene gir rabatt i forsikringen.

Med mindre sannsynlighet for at båten blir stjålet har forsikringsselskapene færre utbetalinger, derfor kan de gi rabatt på båter og motorer som er merket med Securmark.

Hvor mye rabatt gir forsikringsselskapene?
For å gi deg en pekepinn på hvilke fordeler merkingen gir, har vi under satt opp en oversikt over de rabatter vi kjenner til i de forskjellige forsikringsselskapene * :

page517.jpg
*) Vi tar forbehold om endringer i forsikringsselskapenes vilkår. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap for dine rabatter og priser ved Securmark tyverimerking.

Forsikringsselskapene som nå sidestiller Securmark med RSSR er:

Gjensidige, If, Sparebank1, Terra, Trygg Hansa
Det skal også være mulig hos Vesta, men det vurderes foreløpig i hvert enkelt tilfelle.
I praksis betyr dette at Redningsselskapet ikke lenger er alene om den forsikringspålagte småbåtregistreringen. Dersom du kjøper båt og forsikrer den i et av de nevnte forsikringsselskapene kan du kontakte Securmark for å få tilsendt båtskilt og båtkort.

For å være registrert hos Securmark må båten først være merket med Securmark tyverimerking. Dette gjør vi for deg.

Informasjon om moringer

Moringer er enkle å legge ut, og dette kan enkelt gjøres fra en båt eller jolle.Du kan spare mye på å legge ut moringer selv i forbindelse med bryggeanlegg og båtfortøyninger. Dette er heller ikke så vanskelig og komplisert som mange tror.

Moringene som vi fører er spesiallaget for sitt formål. Moringene brukes til å feste fortøyningsbøyer og brygger til havbunnen. De er konstruert på en slik måte at de graver seg ned i havbunnen (hvis den tillater det) og holder bøya på vannoverflaten fast i riktig posisjon. Legg merke til mothakene (finnene) på moringen. Disse er korrekt dimensjonert og står i optimalt riktig vinkel for å gi moringen et maksimalt godt feste til havbunnen.

Når moringslinen eller kjettingen blir utsatt for drakrefter, vil gripetennene på moringen grave seg ned i sjøbunnen. Ved ytterligere belastning og sjøgang vil den fortsette å grave seg ned i bunnen.Moringstauet (eller kjettingen) festes til bøylen som er sveiset fast i moringen.

Vi leverer moringene i følgende størrelser: 6, 12, 25, 40 og 75 kg.

HVOR STOR MÅ MORINGEN VÆRE?
Vekt på båt eller brygge Størrelse på moringen i stille og beskyttet farvann Størrelse på moringen i værutsatte farvann
0 – 0,5 tonn 25 kg 40 kg
0,6 – 1,0 tonn 40 kg 75 kg
1,1 – 2,0 tonn  75 kg 75 kg
2,1 – 3,0 tonn 75 kg 75 kg + 40 kg
3,1 – 5,0 tonn  |   75 kg 75 kg + 75 kg

Tabellen over er kun en retningslinje og ingen form for garanti for at fortøyningen er korrekt i hvert enkelt tilfelle. Valg av størrelse på moring avhenger blant annet av bunnforholdene.

IKKE SÅ TUNG, OG IKKE SÅ VANSKELIG Å FRAKTE MED SEG SOM DU TROR

Når man tenker på en moring, så tenker mange på oljefat fylt med sement, gamle maskiner eller svære jernkonstruksjoner. Slik trenger det ikke å være og slik skal det heller ikke være.Det er ikke bare vekten i seg selv som sier noe om hvor god og funksjonell en moring er. Like mye som vekten er det moringens fasong og utforming som er viktig.Våre moringer er spesialkonstruert for å holde lav vekt og samtidig være best mulig til sitt formål. Moringene som vi leverer er ikke vanskelig å flytte på og frakte med seg. Fordi de er sirkelrunde er de enkle å trille. En person triller og forflytter en moring uten problemer hvis underlaget tillater det. Hvis man derimot skal ha moringen opp i bilen eller i båten, bør man være 2 mann for å løfte.

DETTE MÅ DU TA HENSYN TIL NÅR DU SKAL LEGGE UT MORING OG FORTØYNINGSBØYE:
  1. Båtens størrelse og tyngde
  2. Hvordan er bunnforholdene der moringen skal ligge?
  3. Er det sand, mudder, stein eller fjell på havbunnen?
  4. Varierer bunnforholdene mye?
  5. Hvor dypt er det der moringen skal legges ut?
  6. Er havbunnen jevnt like dyp i det området der moringen skal ligge, eller er det kløfter, stup og skråninger?
  7. Hvor langt er det til land eller andre båter fra der bøya skal ligge?
  8. Hvordan er vind- og strømforholdene der båten skal ligge?
  9. Skal dette være en permanent moring som skal ligge ute flere år eller skal den ligge ute kun en sesong?
VÅRE RÅD TIL DEG
  1. Når du først skal legge ut en eller flere moringer, gjør jobben ordentlig. Det vil du være glad for på sikt.
  2. Beregn alt du trenger til fortøyningen litt større og mer solid enn det du tror du trenger.
  3. Dimensjoner for større belastninger enn det utstyret normalt blir utsatt for. Det er med andre ord bedre å legge ut en litt for stor moring i stedet for en som er på grensen til å være for liten.
  4. Bruk gode dimensjoner på sjakler, kauser og klemmer.
  5. Velg en bøye i god kvalitet.
  6. Bruk moringstau (line) istedenfor kjetting. Moringstauet korroderer ikke, og har langt lengre levetid enn kjetting.

Hvordan skifte din Mercury propell med Flo-Torq II Hub System

Hvordan ferskvannspyler jeg min Mercury påhengsmotor? (nyere EFI modeller)

Hvor finner jeg modell og serienummeret på min Mercury påhengsmotor?

Hvilken stammelengde på motor krever båten min?

Avstand (høyde) på akterspeilet måles fra toppen av akterspeilet og ned til det laveste punktet på båten. Kjøl skal ikke medregnes dersom båt er utstyrt med dette. Mål er henholdsvis ca. 38 – 42 cm (15 tommer) for (S) kort stamme, og ca 48 – 52 cm (20 tommer) for (L) lang stamme og 63,5 cm (25 tommer) for (XL) ekstra lang stamme, og 76 cm for (30 tommer) for (XXL) ultra lang stamme. Høyde på akterspeil kan variere på forskjellige båtmerker.

Rett over propellen på utenbordsmotorer finnes en horisontal «finne» eller plate som heter antikavitasjonsplate. Denne skal ligge i noenlunde samme høyde som bunn av båt. (evt. litt lavere) for at propell og motor skal få nok vann til fremdrift og kjøling. Med forbehold om avvik på skrogformer og motormodeller som kan avvike fra referansemål. Er man i tvil anbefaler vi at man verifiserer dette med produsent eller forhandler av respektive båtmerke.

 

Veiledning for bruk og vedlikehold av batterier

For at et blybatteri skal fungere på tilfredsstillende måte gjennom hele sin levetid er det viktig at det pleies og vedlikeholdes på riktig måte. Under finnes noen av de viktigste punktene i denne sammenheng.

Valg av batteri:

Velg batteritype etter bruksområde:

Siden ulike typer blybatterier har forskjellige egenskaper, er det viktig å velge et batteri med de egenskapene som passer for ditt behov. Informasjon om riktig valg finner du i brukerhåndboken og i batterileverandørens anbefalinger.

Velg størrelsen på batteribanken etter strømforbruket:

Det er viktig at batteriet er stort nok (har tilstrekkelig med Ah) for å klare de utladningene det utsettes for. Anbefalt maksimal dyputladning vises under punkt 2.4. Dersom batteriet regelmessig utsettes for dypere utladning en det som er anbefalt, forkortes levetiden.

Vedlikehold og bruk:

1. Batterier skal være rene og tørre:

Støv/skitt og fuktighet på batteriet kan medføre krypstrøm og øke sjansen for  selvutladning

2. Kontroller at alle tilkoblinger til batteripolene er godt tilskrudd.

Oksiderte og/eller skitne poler og dårlig festede forbindelser kan medføre spenningsfall, varmeutvikling i tilkoblinger og kabler og til og med skade på polen. Om mulig, kontroller og juster elektrolyttnivået:

De batteritypene som er ”vedlikeholdsfrie” har ingen propper som kan åpnes og behøver ikke å etterfylles med vann. På batterityper som har propper som kan åpnes bør elektrolyttnivået kontolleres med jevne mellomrom (f.eks. en gang pr år). Ved lavt elektrolyttnivå når batteriet er fulladet skal man etterfylle med batterivann til et nivå på ca 5-10 mm over platene. I noen tilfeller finnes det en markering som viser anbefalt nivå. Unngå hyppige dyputladninger!

Under vises hvilke dyputladninger de ulike batterityper regelmessig kan tåle.

Få dyputladninger skader ikke, forutsatt at batteriet snarest lades opp igjen og ikke blir stående i mer eller mindre utladet stand.

Startbatterier kan lades ut til ca 75% av kapasitet gjenstår.

Marine & fritidsbatterier kan lades ut til ca 50% av kapasitet gjenstår.

Gel & AGM batterier kan lades ut til ca 30 % av kapasitet gjenstår.

3. Lad alltid batteriet snarest etter en utladning

La aldri batteriet stå utladet da det risikerer å få permanente skader pga sulfatering. Utladede batterier skal derfor alltid lades snarest mulig.

En enkel måte å bestemme batteriets ladetilstand på er å måle batterispenningen når batteriet er ubelastet. Hvis hvilespenningen går under 12,4V må batteriet lades omgående.

 

Et fulladet batteri har en hvilespenning på minst 12,6V.

Et halvladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,2V.

Et helt utladet batteri har en hvilespenning på ca 12,0V.

Riktig ladespenning er 14,4±0,1V ved en omgivelsestemperatur på +25°

Ladespenning må økes med 0,3V for hver 10°C temperaturen senkes under +25°C

Vedlikeholdslading skal skje ved 13,8±0.1V og økes tilsvarende ved lavere temp.

Batterier som ikke brukes kan holdes fulladet ved å  bruke vedlikeholdslading. Spenningen bør være 13.8±0.1 V. Både for høy og lav spenning forkorter levetiden

Oppbevaring:

1. I båter som lagres på land skal forbruksbatterier kobles fra.

I båter som lagres på sjø med el.lensepumpe, må batteriene vedlikehold lades.

Små krypstrømmer kan på kort tid lade ut batteriet.

Feks. en krypstrøm på 40 mA lader ut 1 Ah pr døgn, det tilsvarer 30 Ah pr måned!

2. Hold batteriet oppladet:

Oppladede batterier er en forutsetning for lang levetid og sikker funksjon.

For å holde batteriet tilfredsstillende ladet under lagring kan det enten lagres med vedlikeholdslading (se punkt. 2.6) eller lagres frakoblet og så lades senest når hvilespenningen er på 12,4V.

3. Batterier skal lagres tørt og svalt, men frostfritt (et full ladet batteri tåler frost).

Behovet for oppladning minsker når batteriet lagres svalt. Selvutladningen halveres om temperaturen synker med 10ºC og  fordobles om temperaturen stiger med 10ºC.

Slik utfører du en 100 timer service med vinterkonservering av din Mercury 4-takt påhengsmotor

Dette er en step by step guide for å utføre 100 timer service på bærbare Mercury 4-takt påhengsmotorer for hands-on “gjør det selv” vedlikehold av din påhengsmotor.

Det er 5 deler med en indeks på starten av hver del.

Hvordan benytter jeg tilt på min Mercury F 9.9 4-takt påhengsmotor

Tilbyr dere finansiering eller betalingsutsettelse?

Ja, vi tilbyr begge deler 🙂 Klikk deg inn på Link til finansiering for mer informasjon om dette.

Batteriet er tomt for strøm

I batteriet pågår det alltid en viss kjemisk aktivitet som innebærer at de utlades av seg selv. Dette kalles selvutlading og har vanligvis ikke noe å si fordi aktiviteten i et friskt batteri er så lavt at det ikke merkes. Unntaket er hvis batteriet står ubrukt i lengre tid (selvutlading), komponenter som er permanent tilkoplet batteri utenom hovedstrømbryter (eksempelvis el. lensepumpe, alarmsystem, lanterner, sensorer, etc) eller dersom hovedstrømbryter i båt ikke er frakoplet.

Ved lite bruk av båt i sesong eller f.eks. vinterlagring av batterier som kun brukes om sommeren vil selvutladingen merkes. Man bør derfor kontrollere batteriets tilstand med jevne mellomrom og lade det hvis spenningen synker til under 12,5 V. I ytterste konsekvens kan dette medføre at batteriet selvutlader seg helt ut, noe som i visse tilfeller kan medføre at batteri eller celler kortslutter og som kan medfører at batteri blir defekt. Husk også at man må påberegne lengre tid for lading dersom det er kaldt. Dette fordi batteriet får en høyere motspenning ved lavere temperaturer.

Påhengsmotoren starter ikke

Har du sjekket følgende?

  • Er dødmansknappen på «RUN/ON» eller er dødmanssnor/klype påsatt hvis du har en slik løsning?
  • Står motoren i fri? Prøv å lirke litt på girspaken. Mange motorer har en sensor som gjør at motor ikke kan startes når den står i gir.
  • Er det strøm på batteriet? Les egen «spørsmål og svar kategori vedrørende batterier/selvutladning»
  • Er hovedstrømmen på? Ofte er dette merket med grønn farge for «på» og rødt for «av» på en hovedstrømbryter.
  • Er bensinkranen på (gjelder mindre motorer)?
  • Er luftingen på bensintanken åpen (gjelder mindre motorer)?
  • Har du pumpet bensin opp til motor (bensinblære)?
  • Er det mulig at du har fått vann i drivstoff eller drivstofftank?
  • Er batteriet tilkoblet? Se over polsko på batteriet +/-.

Vi håper at dette har hjulpet deg. Vennligst ta kontakt med vårt servicesenter dersom du fortsatt opplever problemer med noen av våre produkter på: service@bakken-motor.no

 

Kan jeg oppgradere effekt på Mercury 9.9 4-takt påhengsmotor?

Ja, man kan enkelt oppgradere de nye EFI sport modellene fra Mercury. Mercury 10 EFI Viking XS kan meget enkelt oppgraderes til 15 hk ytelse. Dersom man ønsker 20 hk ytelse så må ECU (hjerne) skiftes ut. Et skifte av propell er i visse tilfeller nødvendig for å få riktig turtall på motor eller for å unngå at motor går i turtallssperre.

Send generell forespørsel

Dersom du ønsker mer informasjon eller et pristilbud på noen av våre produkter, send oss en henvendelse her.

image image image image